image

انجام حواله های نیمایی

الزام در وجود ارز نیمایی و سامانه متشکل ارزی مادامی مشهود شدکه در سال گذشته بین نرخ ارز دولتی و نرخ ارز بازار آزاد تفاوت چشمگیری دیده می‌شد و همین امر سبب تشویش و نگرانی فاحشی از تجار و بازرگانان را درپی داشت. این نگرانی‌ها مسبب خوبی بود تا روند توسعه این سامانه سرعت گرفته و نقش پراساسی را در کنترل نرخ ارز ایفا کند.

کارایی سامانه ارزی نیما به چه صورت است؟

خاص‌ترین و مهمترین ویژگی این سامانه امنیت معاملاتی است. به این صورت که خریداران و فروشندگان ارز می‌توانند به راحتی مطالبه‌ی خرید یا فروش خود را به صورت آنلاین در سامانه نیما ثبت کرده و معامله‌ی خود را از صرافی‌های مجاز موجود در سامانه نیما انجام دهند. دراین سیستم واردکنندگان کالا و خدمات نقش متقاضی ارز و صادرکنندگان نقش عرضه کننده را ایفا می‌کنند. در این بین صرافی‌های بانکی و تضامنی نقش واسطه‌گران مالی را داشته و روند خرید و فروش را راحت و آسان می‌کنند. همچنین سامانه نیما به عنوان حلقه‌ی گمشده بین سامانه‌ی جامع تجارت و سامانه‌ی پنجره‌ی واحد تجارت فرامرزی ایفای نقش می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزیت‌های این سامانه رقابت سالمی است که بین صرافی‌های مجاز موجود در این سامانه تشکیل می‌شود که به سبب دسترسی تجار به طیف گسترده‌ی صرافی‌های بانکی و تضامنی است.

سامانه‌ی نیما شامل چهار بخش اصلی است !؟

۱-واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان متقاضی ارز

۲-صادرکنندگان کالا و خدمات ( شامل دولت به عنوان صادرکننده ی نفت ) به عنوان عرضه کننده‌ی ارز

۳-واسطه‌گران شامل بانکها و صرافیها

۴-سیاست‌گذار که بر اساس پیش بینی منابع و مصارف ، نرخ ، دامنه‌ی آزادی نرخ ، اولویت‌ها و سقف مصارف را از طریق سامانه کنترل می‌کند.